Kampanj för en snyggare stad

Skräpplockardagar, Städa Sverige och #snyggaretryggareNorrköping – många Norrköpingsbor engagerar sig för att få en renare och snyggare stad. Nu görs satsningar för att få de unga att hjälpa till ännu mer.

 

Med hjälp av IFK Norrköping drog Norrköpings kommun förra året igång kampanjen #snyggaretryggareNorrköping för att minska nedskräpningen i staden.

 

– Målet är att skapa ett snyggare och tryggare Norrköping för oss som bor och verkar här samt för de som besöker staden, säger Maria Hultberg, enhetschef för kommunikation i Norrköpings kommun.

 

Kampanjen handlar om att engagera Norrköpingsborna och visa på betydelsen av en ren och snygg stad. Studier visar nämligen att en ren och snygg stad också upplevs som tryggare. Under 2016 var IFK Norrköping ambassadörer för att lyfta budskapet. Genom att involvera förebilder är förhoppningen att fler ska engagera sig.

 

– För att hålla Norrköping snygg och trygg måste vi alla bidra och värna vår miljö, säger Maria Hultberg.

 

Ambitionen har från början varit att #snyggaretryggareNorrköping ska synas där folk rör sig, på folkrika evenemang som Bråvalla och Augustifesten, samt så klart i samband med ”Pekings” hemmamatcher. Kampanjen når också ut genom radio, sociala medier och online. Exempelvis YouTube-klippet med ”Totte” Nyman som i dags dato har 45000 visningar.

 

Kampanjen är sprungen ur arbetet med ”Håll Norrköping rent” som pågått i tre år. Maria Hultberg är nöjd med responsen och tycker att engagemanget hela tiden ökar. Det är, betonar hon, ett långsiktigt projekt och ska utvecklas vidare med nya idéer.

 

– Via sociala medier vill vi involvera fler unga studenter och högstadieelever. Det finns många goda exempel på unga människor som hjälper till att städa undan skräp när det varit olika evenemang i staden. Det är härligt att se, och vi ska jobba för att vi får ännu fler ambassadörer.

#snyggare­tryggare­Norrköping är en kampanj som handlar om att ändra attityden till nedskräpning och klotter.