Bygget av Ostlänken startar 2017

Jättesatsning på ny godsjärnväg

Bygget av Kardonbanan, en ny fem kilometer lång godsjärnväg och en ny godsbangård på Malmölandet är en förutsättning för Ostlänken.

Nästa år börjar bygget av Kardonbanan, en 5 kilometer lång järnväg för gods mellan Södra stambanan vid Åby och hamnen på Händelö. När spaden sätts i marken under senvåren är det startskottet för hela Ostlänkenprojektet.

Innan Ostlänken kan börja byggas i centrala Norrköping måste godsbangården vid centralstationen få ett nytt läge, vilket innebär en flytt till Malmölandet där bangården kopplas ihop med Kardonbanan. Byggstart är planerad till våren 2017. Att de båda projekten genomförs är en förutsättning för Ostlänkens dragning genom Norrköping. Men det handlar inte bara om Ostlänken.

 

– Syftet är att göra hanteringen av gods till och från Norrköping mer effektiv och samtidigt göra det möjligt att öka andelen gods som fraktas på järnväg, säger Jonas Glaumann, mark- och exploateringsingenjör på stadsbyggnadskontoret.

 

Och det är inte bara en lokal och regional angelägenhet. Ur ett nationellt perspektiv är nämligen Norrköping utpekad som en strategiskt viktigt knutpunkt för godshantering med byte mellan olika transportslag. Här finns ju både djuphamn, motorväg och stambana.

 

– Målet är framförallt att godshanteringen från båt till tåg ska bli mer effektiv och därmed bidra till ett framtida modernt och miljövänligt transportsystem, säger Jonas Glaumann, som påpekar att frågan om att utveckla godshanteringen i Norrköping inte är ny.

 

Redan på 1970-talet väcktes tanken om en ny järnvägsanslutning till Händelö via Malmölandet. I takt med att Norrköpings betydelse som logistiskt centrum ökat har frågan blivit allt mer viktig. Med Ostlänken blev den högaktuell, eftersom höghastighetsbanan kommer att skära rakt igenom såväl den befintliga godsbangården som anslutningar till Händelö.

 

Det nya läget av godsbangården innebär att mark i centrala Norrköping blir ledig för stadsutveckling med nya innerstadskvarter intill ett nytt resecentrum. Det minskar också buller och andra risker med att ha godstrafik i innerstaden med alla fördelar det ger för miljön.

 

Men det handlar inte bara om ny järnväg. Även vägnätet påverkas och byggs ut, bland annat med korsningar i olika plan, nya vägdragningar och cykelbanor. Dels på grund av järnvägsbygget, och dels på grund av utbyggnaden av befintliga industri- och hamnområden på Malmölandet och Händelö.

 

– Under byggtiden får man räkna med en hel del störningar i trafiken, framför­allt på Händelö och Malmölandet, säger Jonas Glaumann. Även Åby påverkas när en bro över järnvägen, som främst används för gång och cykel, försvinner. En ny bro ska också byggas över motorvägen vilket påverkar trafiken på E4.

Jonas Glaumann, mark- och exploateringsingenjör på stadsbyggnads-kontoret.

”Målet är framförallt att godshanteringen från båt till tåg ska bli mer effektiv.”

Jonas Glaumann

Godshantering:

›› Målet är att de första godstågen ska trafikera Kardonbanan någon gång under 2019. Nya godsbangården beräknas vara i drift 2021. Finansieringen för de båda projekten – drygt en miljard kronor – står Norrköpings kommun och Trafikverket gemensamt för.